Home » Star Wars The Last Jedi Movie Review! ?

Star Wars The Last Jedi Movie Review! ?

Hij is alweer dik een maand uit, heeft al vele bezoekers getrokken, en staat nog steeds erg goed in de box-office cijfers. Ik heb het natuurlijk over niks anders dan Star Wars: The Last Jedi. ? Nu alle fans, en niet fans, hem vast al gezien hebben. Vond ik het wel tijd dat ik SPOILER heavy met jullie over deze film kon praten! ?

Star Wars Last Jedi

The Last Jedi is de tweede film in de Star Wars Sequel trilogie en in totaal de derde Star Wars film die we ons voorgeschoteld krijgen van de grote muis. Eerst een kleine bijsluiter, ik ben geen ‘ontzettend’ groot Star Wars fan. Al heb ik, als filmliefhebber, ontzettend genoten van The Empire Strikes Back en als een gek mee gedaan aan de gigantische hype toen Star Wars: The Force Awakens uit kwam. Ben ik helaas een persoon geweest die is begonnen bij de Phantom Menace en netjes heb zitten wachten op Revenge of the Sith voordat ik de andere films heb gekeken. En vind tot de dag van vandaag dat dat mijn grote Star Wars ervaring verknald heeft. Maar dat neemt niet weg dat ik helemaal aan boord was voor het nieuwe Star Wars avontuur toen ik de eerste trailer zag voor The Force Awakens en er al helemaal klaar voor was toen ik voor de 14de keer de zaal uitliep! Helaas kreeg ik vorig jaar de klapper dat niet iedere film perfect kan zijn met Rogue One, wat een oké film was maar geen Star Wars film in mijn mening. Maar dat maakt niet uit want dit jaar was het grote moment. Het was weer tijd om samen met Rey, Finn, Poe, Chewie, BB-8 en nu zelfs Luke terug te gaan naar een Galaxy far far away! ??

Het Lucasfilm logo schittert op het scherm, de iconische blauwe tekst verschijnt op het beeld. En daar is dan het de grote, geel omcirkelde letters STAR WARS. ? Kippenvel over me gehele lichaam, adrenaline jaagt door me lichaam en me gedachte schieten alle kanten op over wat me te wachten staat. De iconische scrol begint, nu voelde het erg vreemd dat Rogue One dit niet had maar aangezien deze film precies begint waar we de vorige keer geëindigd zijn vond ik het een beetje onnodig. Maar het bracht me helemaal in Star Wars sfeer dus mij hoorde je niet klagen. De film start met een goeie sfeer we zien hoe Poe de First Order te slim af is, hoe Rey erg teleurgesteld is met haar eerst ontmoeting met de legendarische Skywalker en hoe Finn zijn eigen missie begint om de Rebellion overeind te houden. De film ziet vol met humor, goeie actie, perfect acteerwerk en fenomenaal mooie effects. En krijgen we oude gezichten te zien waar ik helemaal happy van werd en kriebels in me buik van kreeg. ?

Maar ergens, heel diep, gaat het fout. Laat 1 ding heel duidelijk zijn, want het kan anders overkomen, is The Last Jedi een vreselijke film? Nee, fan of niet ik denk dat de film alsnog het wel waard is om te kijken. Zal ik hem snel nog eens zien of herhaaldelijk naar de bios gaan? Nee, en ik zou je vertellen waarom. Laten we beginnen bij Rian Johnson, deze man heeft duidelijk laten zien dat hij een goeie regisseur en schrijver is met Looper, geen discussie mogelijk. Maar door deze gehele film laat hij zulke mooie kansen liggen om het verhaal interessant te maken en karakters sterk op te bouwen. Waarom hij dat niet gedaan heeft? Geen idee. ? Misschien waren er mensen van boven er niet mee eens of dacht hij echt zo het beste Star Wars verhaal te kunnen vertellen. Met karakters als Kylo, Rey, Snoke laat hij zulke mooie, sterke verhaal keuzes liggen. Luke zijn duisternis had zo een sterke draad door deze film kunnen zijn. Maar hij wordt telkens naar achter gedrukt. Het hele Fast and Furious in space vond ik ook een echt een raar concept wat de plank bij mij mis sloeg. Je heb een gigantisch groot schip dat achter een klein scheepje zit. En je kan hem niet raken met je eigen kanonnen dus blijf je er maar achter zitten met de oplossing wachten tot hun ‘benzine’ op is…..heb je geen duizende fighters aan boord? Ik bedoel dat moet lui schrijfwerk zijn geweest voor het epische shot dat we later in de film zouden krijgen. ?

Er hadden veel dingen veranderd kunnen worden. En hier gaan we dus de SPOILER sectie in. Laat ik meteen met de deur in huis vallen. Leia haar karakter dood maken was een betere keuze geweest dan Luke. Now…Now..here me out. Dit heeft vrij weinig te maken met de dood van Carrie Fischer (RIP). Dit heeft te maken met het vooruit duwen van het verhaal. De rare Superman in space scene voelde al erg vreemd. En het feit dat ze zichzelf met de Force terug het schip in trekt was een nutteloze actie. Nee, Leia in het schip laten en de actie van Admiral Holdo laten uitvoeren was veel beter geweest. De film kreeg ik namelijk het gevoel dat het stokje een beetje overgedragen werd naar Poe en dit zou een mooi emotioneel moment tussen de 2 kunnen zijn geweest. Plus het had voor Luke een extra drijfveer kunnen worden om terug in actie te komen. Han en Leia zijn vermoord, hij zou niet anders kunnen. Plus het zou alleen maar meer de nadruk leggen op zijn duistere kant en het gevecht tussen Kylo en Luke beter maken. ? Moet je voorstellen dat Kylo alle ruimte had om op Luke in te praten door zijn los latende woede. En het feit dat hij al eerder in zo een positie heeft gestaan met Darth Vader. En nu komen we uit op Kylo. Goeie badguy en vind zijn karakter geweldig. Maar dat gespring en niet precies weten wat hij wil maakte zijn doel erg verwarrend en zijn karakter best plat. Het feit dat hij ook Rey verteld dat ze uit een schroothoop familie komt, wat ik hoop dat niet waar is, vond ik erg anticlimax. ? De scene met de spiegel in de grot vond ik ook nutteloos omdat er niet echt een antwoord op gegeven word. Snoke zijn dood vond ik ook ongeloofwaardig. Je kan mensen elkaar met hun gedachte in contact brengen, maar merkt niet wanneer er met een lightsaber naast je geknoeid wordt. De vechtscene was bad-ass maar met Snoke levend had dit ook nog kunnen werken en had de band tussen Rey en Kylo alleen maar interessanter gemaakt. En zo kan ik nog vast op meerdere punten komen, maar dit is wel genoeg voor nu. ?

Star Wars: The Last Jedi zal niet in mij top 10 films van het jaar staan. En ja de punten die ik besproken heb kunnen in de volgende film opgelost worden maar denk niet dat dat me gerust zou stellen of me anders over deze film zou laten denken. ? Ga hem kijken als je hem nog niet gezien hebt, thuis of in de bioscoop dat maakt niet zoveel uit. Ik hoop dat de volgende film alles recht draait. Zit ik te springen op de nieuwe trilogie, die wederom weer geschreven en geregisseerd word door Rian Johnson? ? Nee, no way. Star Wars is een geweldige franchise maar niet zo sterk als een  Marvel of een DC. Die jaarlijks nieuwe films kunnen uitbrengen. Misschien over een 8 jaar na het laatste deel van deze trilogie zou een nieuwe welkom zijn. Maar dit gaat te snel en aangezien Rogue One ook geen succes was, heb ik ook een erg zwaar hoofd in de Han Solo film. Denk ik niet dat Star Wars stand gaat houden. Helaas zal het geld blijven maken en zal Disney er geld in blijven pompen. Maar ik denk dat mijn enthousiasme nu wel erg begint af te zwakken. ?

Maar wat vinden jullie is Star Wars: The Last Jedi net zo sterk als zijn voorgangers? Kan je niet wachten op het volgende deel? En wat denk jij dat onze helden te wachten staan? En ben je het met me eens of totaal oneens? Scroll naar beneden en laat het ons weten in de reacties en ‘May the Force be with you!’ ?

Bij funkopops.nl hebben we natuurlijk heel erg veel Star Wars Funko op voorraad! Zie hieronder wat er momenteel on stock is! ?

Star Wars on stock!

Maar wat vinden jullie is Star Wars: The Last Jedi net zo sterk als zijn voorgangers? Kan je niet wachten op het volgende deel? En wat denk jij dat onze helden te wachten staan? En ben je het met me eens of totaal oneens? ? Laat het ons weten in de reacties en ‘May the Force be with you!’ ?

2018-01-20T11:11:54+00:00

1